Latvia Rūpes par veselību

5 veidi, kā aprūpētāji var palīdzēt pēc sirdslēkmes

Pirms pieciem gadiem, pēc pārdzīvotās sirdslēkmes, es vilcinājos lūgt palīdzību. Kāpēc lai cilvēki man darītu labu? Viņiem nebija pienākuma to darīt, un, pat ja būtu, kāpēc lai viņi to vēlētos?

Kopš tā laika esmu sapratusi, ka aprūpētāji ir ļoti nepieciešami cilvēkiem, kuriem ir bijusi sirdslēkme vai kuriem ir sirds slimība. Jums var būt nepieciešama šī palīdzība. Un daudzi cilvēki ir pat vairāk nekā laimīgi, ja jūs viņiem ļaujat sniegt atbalstu.

Aprūpētāji var būt draugi, sadarbības partneri, kolēģi vai ģimenes locekļi, un viņi var būtiski ietekmēt jūsu atveseļošanās procesu. Pēc pārdzīvotās sirdslēkmes mani aprūpētāji bija tie, kas man palīdzēja atgriezties dzīvē.

Neesat pārliecināts, kā aprūpētājs var palīdzēt? Esmu apkopojusi piecus veidus, kā aprūpētāji var atbalstīt savus tuvos cilvēkus, kuriem ir hroniska sirds slimība.

Maltītes pagatavošana vai tās noorganizēšana

Mana mamma dzīvo apmēram 20 minūšu brauciena attālumā no manis. Viņa piedāvāja pagatavot man pusdienas un vakariņas pāris nedēļas pēc manas atgriešanās mājās no slimnīcas – es labprāt piekritu!

Es pateicu mammai, ka vēlos ēst veselīgu uzturu, kas stiprina sirds veselību, un viņa pagatavoja un piegādāja visas manas maltītes. Man pašai tās bija tikai jāuzsilda. Un viss!

Tas man ārkārtīgi palīdzēja. Pēc sirdslēkmes man bija nepieciešams saudzējošs režīms un tieši mammas palīdzība bija tā, kas ļāva man justies mierīgi un aiztaupīja gana lielu stresu. Man nevajadzēja tērēt enerģiju, dodoties uz pārtikas preču veikalu vai pavadot vairākas stundas virtuvē gatavojot.

Jūsu tuvinieki joprojām var palīdzēt, pat ja viņi nedzīvo tuvumā vai viņiem nav laika gatavot maltītes katru dienu. Viņi, piemēram, var palīdzēt izveidot maltīšu piegādes grafiku. Tas nozīmē, ka jāizveido kalendārs, kurā jāatzīmē, kad jums ir nepieciešamas pusdienas un vakariņas. Ja kopīgojat kalendāru, izmantojot sociālos medijus vai e-pastu, kolēģi, draugi un ģimenes locekļi var pieteikties palīdzēt.

Pacilājošs un pozitīvs iedrošinājums

Tas ir ļoti būtiski. Depresija ir izplatīta pēc sirdslēkmes daudzu iemeslu dēļ, un daži medikamenti, piemēram, bēta blokatori, var pastiprināt depresijas simptomus. Pēc tam, kad man tika noteikta sirds slimības diagnoze, depresija mani piemeklēja ļoti ātri. Draugi patiesi palīdzēja cīņā pret depresiju.

Divas no manām labākajām draudzenēm visu laiku bija līdzās. Viņas pastāvīgi uzturēja pozitīvu gaisotni un lika man justies ļoti labi pat visdrūmākajās dienās.

Es jutos pietiekami droši ar viņām, lai atklātu, kad jūtos slikti. Draudzenes uzreiz noorganizēja meiteņu ballīti, lai man būtu iespēja tikt ārā no mājas, kā arī viņas vienmēr bija telefona zvana attālumā, lai sniegtu atbalstu. Es pat nevaru vārdos izteikt, cik ļoti viņas man palīdzēja pirmā gada laikā!

Tas bija abpusējs gandarījums. Viņas jutās lieliski, palīdzot man, un mūsu draudzība kļuva vēl stiprāka.

Ja domājat, ka, iespējams, jūs ir piemeklējusi depresija, pirmais solis ir meklēt profesionālu palīdzību. Palūdziet kādam, kam uzticaties, lai viņš būtu klāt. Sakiet, ka jums ir nepieciešams kāds, uz kuru varat paļauties, kad jūtaties slikti. Šis cilvēks noteikti būs priecīgs jums palīdzēt.

Došanās vizītēs pie ārsta

Pēc sirdslēkmes man bija nepieciešamas vairākas nedēļas, līdz biju gatava atkal sēsties mašīnai pie stūres un doties pati nepieciešamajās vizītēs, kaut arī drīkstēju to darīt jau nedēļu pēc šī notikuma.  

Mans tētis bija pretimnākošs, un es izbaudīju braucienus viņa kompānijā.

Tas, ka es varēju nesēsties pie stūres, man bija liels atvieglojums. Patiesību sakot, man jau tāpat bija pietiekami daudz satraukumu. Papildu laiks ļāva man sagatavoties plānotajai vizītei un sarakstīt jautājumus, kurus vēlējos uzdot ārstam.

Pajautājiet draugiem, vai viņiem reizēm būtu laiks jūs aizvest, vai arī jūs varat saskaņot savas vizītes ar draugu plāniem. Uzskatiet, ka tā ir vēl viena iespēja satuvināties.

Morālais atbalsts

Mani sadarbības partneri un kolēģi laiku pa laikam zvanīja, lai pārbaudītu, kā jūtos. Daži iegriezās birojā, lai mani apciemotu.

Varētu šķist, ka pāris vārdiem nav nekādas īpašas nozīmes, it īpaši, ja neesat bijuši tuvās attiecībās ar kādu cilvēku. Taču, cīnoties ar hronisku slimību, tam var būt milzīga nozīme, jo tas dod apziņu, ka apkārtējiem cilvēkiem jūs rūpat. Attiecīgi sajūta, ka palīdzība ir telefona zvana vai īsziņas attālumā, sniedz atbalstu un samazina stresa līmeni.

Uzturiet kontaktus ar cilvēkiem, kuri izrāda interesi par jums un vēlas ar jums sazināties. Jūs nekad nezināt, kad nejauša ziņa vai telefona zvans varētu padarīt jūsu dienu gaišāku.

Atbalsts un iedrošinājums dzīvesveida izmaiņām

Lai parūpētos par sirds veselību, ārsts man ieteica mainīt vingrojumu režīmu un uzturu. Sākumā tas šķita ļoti grūti, un es nebiju pārliecināta, vai ilgtermiņā spēšu saglabāt šādu ritmu.

Vingrošana man bija īsts izaicinājums. Man nav tās labākās attiecības attiecības ar sportošanu. Tomēr divas manas labākās draudzenes bija klāt un palīdzēja man sākt vingrot. Viņas pat devās kopā ar mani uz sporta zāli! Ņemiet vērā, ka pēc sirdslēkmes jebkurš vingrojumu komplekss un sporta aktivitātes ir jāsaskaņo ar savu ārstu.

Draudzenes iedrošināja ievērot jauno diētu. Kad kopā devāmies pusdienās vai vakariņās, viņas nekad mani nekārdināja vai neķircināja ar ēdienu, ko es nedrīkstēju lietot uzturā.

Atziņas

Šie ir tikai daži piemēri, kā aprūpētāji man palīdzēja pēc sirdslēkmes. Ir ļoti daudz citu veidu, kā iespējams atbalstīt mīļoto cilvēku, kam ir hroniska slimība.

Katrs cilvēks ir atšķirīgs. Katrs aprūpētājs ir atšķirīgs. Dalieties šajās atziņās ar saviem aprūpētājiem un atrodiet vislabāko risinājumu!

Lai iegūtu plašāku informāciju par sirds un asinsvadu slimību ārstēšanu, sazinieties ar savu ārstu vai veselības aprūpes speciālistiem. 

Avoti

LA/TV/20/0011  Jūlijs 2020

_______________________________________________

Trafika draivera kopija

1. kopija : Vilcināties vērsties pēc palīdzības? Aprūpētājiem ir milzīga nozīme visdažādākajos veidos, raksta Kambija Jagnandāna.

2. kopija: Aprūpēšanai nav jābūt laikietilpīgai vai stresa pārpilnai. Tā var būt tikpat vienkārša kā būt par labu draugu, raksta Kimbija Jagnandāna.

Šis raksts man šķita:

Dalies ar šo lapu: